Veľký asteroid v roku 2029 tesne minie Zem. Môže však uvoľniť časť hmoty. Čo to znamená?

Veronika Salayová

Asteroid Apophis v roku 2029 tesne minie našu Zem, avšak pri svojom prelete okolo našej planéty môže uvoľniť časť svojej hmoty.

Asteroid Apophis bol objavený v roku 2004 a odvtedy ju astronómovia pozorne sledujú. NASA zaradila tento asteroid do kategórie potenciálne nebezpečných.

Prvé odhady hovorili, že existuje asi 2-percentná pravdepodobnosť, že tento 450-metrový asteroid zasiahne Zem. Ďalšie analýzy to však vylúčili, informuje ČT 24.

Podľa najnovších meraní asteroid minie našu Zem z astronomického hľadiska naozaj tesne, a to o 38-tisíc kilometrov. K tomuto preletu by malo dôjsť 13. apríla 2029.

Správanie asteroidu pri prelete okolo Zeme

Nová štúdia publikovaná v časopise Monthly Notice of the Royal Astronomical Society analyzovala fyzikálne vlastnosti tohto telesa a tiež možné dopady vzhľadom na našu planétu.

Hlavný autor výskumu Gabriel Borderes-Motta popísal, že zrážka nie je jedinou hrozbou pri takom tesnom priblížení, aké o 7 rokov nastane.

Gravitačné pôsobenie medzi Zemou a Apophisom môže zmeniť tvar asteroidu, rozbiť ho na kusy či uvoľniť z neho menšie objekty, ktoré okolo neho môžu obiehať. Môže dôjsť aj k zmene dráhy jeho letu, uviedol Borderes-Motta.

Simulácie naznačili možné uvoľnenie voľných kameňov

Hlavným obsahom výskumu bolo niekoľko simulácií, ktorých cieľom bolo pokúsiť sa predpovedať, ako budú častice obiehajúce okolo asteroidu reagovať na rôzne situácie.

Z týchto simulácií vyplynulo, že čím nižšia je hustota častíc v asteroide a čím vyšší je tlak slnečného žiarenia, tým menej častíc zostáva neporušených. Inými slovami, v prípade, že by Apophis mal nízku hustotu, počas priblíženia k Zemi by sa z jeho povrchu uvoľnilo približne 90 %všetkých voľných kameňov, uvádza česká televízia.

Výskumný tím zároveň dúfa, že priblíženie asteroidu k Zemi v roku 2029 bude príležitosťou na zdokonalenie 3D modelu používaného na vykonávanie vesmírnych simulácií. To by ľudstvu umožnilo lepšie sa pripraviť na prípad, že by sa do blízkosti Zeme dostali ďalšie a ešte nebezpečnejšie vesmírne telesá.

Predpoveď počasia