Nešťastné zranenia na palubách lietadiel nie sú v poslednom čase ničím neobvyklým. Na svedomí ich však nemajú obyčajné turbulencie, ale turbulencie čistého vzduchu, ktoré sa podľa vedcov kvôli globálnemu otepľovaniu čoskoro stanú bežnou súčasťou letectva.
Turbulencie v čistom vzduchu, sa v poslednom čase stali jedným z hlavných rizík pre letecký priemysel. Od obyčajných turbulencií ich odlišuje to, že sa nedajú predvídať a posádka sa na trasenie nemôže pripraviť.
Podobný nešťastný prípad sa stal nedávno pri lete spoločnosti Singapore Airlines z Londýna do Singapuru, kedy pre silné turbulencie zomrel pasažier.
Najnovšie výskumy pritom ukazujú, že vplyvom globálneho otepľovania začnú byť takéto nepredvídateľné turbulencie bežnou súčasťou letectva a zapínať si bezpečnostné pásy budeme musieť oveľa častejšie, než sme si zvykli doteraz.
Zóna turbulencie sa zvyčajne zhoduje s reliéfom krajiny a vyskytuje sa pomerne pravidelne počas letov nad horami, oceánom alebo rovníkom. Pred každým letom dostávajú piloti meteorologické správy, pomocou ktorých je možné určiť otrasové zóny. Môžu sa rozhodnúť zmeniť trasu, znížiť rýchlosť alebo zmeniť nadmorskú výšku. Pilotom navyše pomáhajú moderné systémy autopilota, ktoré udržujú lietadlo v určitej výške.
Akákoľvek turbulencia nastáva v dôsledku prudkej zmeny rýchlosti vetra vo výške. Bežné trasenie nie je nebezpečné a trvá asi 10 minút. Turbulencia v čistom vzduchu je však nebezpečná, pretože ju súčasné moderné technológie nedokážu zachytiť. Nastáva, keď letíte takpovediac cez čistý vzduch (bez vizuálnych náznakov turbulencie, akými sú napríklad mraky).
„Problém s turbulenciou v čistom vzduchu je v tom, že sa pohybuje iba vzduch. A vzduch je transparentný pre vysokofrekvenčné rádiové vlny používané v radaroch,“ vysvetľuje Sardar Sarfaraz, hlavný meteorológ z pakistanského meteorologického oddelenia.
Každá posádka kdekoľvek na svete sa môže stretnúť s náhlymi turbulenciami. Napríklad v máji 2017 sa boeing ruského Aeroflotu stretol s turbulenciou čistého vzduchu, v dôsledku ktorej desiatky cestujúcich utrpeli zlomeniny a modriny. Pred náhlou turbulenciou môže varovať iba iné lietadlo, ktoré predtým preletelo nad tou istou oblasťou.
Zostať v bezpečí v nepredvídateľných turbulenciách je ťažké. Jediné, čo môže cestujúci urobiť, je mať počas letu zapnutý bezpečnostný pás a nemať pri sebe príručnú batožinu. Vo väčšine nešťastných prípadov ide o nepripútaných pasažierov, ktorí sa pri turbulenciách zrania.
Podľa vedcov je degradácia životného prostredia hlavným faktorom, ktorý stojí za nebezpečnou oblohou. So zvyšovaním priemerných teplôt a odlesňovaním sa atmosféra vo veľkých mestách a ich okolí stala nestabilnejšou. To vedie k vytváraniu konvekčných prúdov, ktoré spôsobujú nepredvídateľné vzdušné turbulencie, najmä v okolí veľkých letísk.
Aj globálna štúdia fakulty meteorológie na Univerzite v Readingu už v roku 2019 zdôraznila vplyv klimatických zmien na zhoršovanie turbulencií čistého vzduchu, ktoré sa vyskytujú v oblastiach bez mrakov a spôsobujú prudké kmitanie lietadiel, keďže kvôli nedostatku oblačnosti je ťažké ich predpovedať.