Môžeme si vydýchnuť! Kolízia najobávanejšieho asteroidu so Zemou v roku 2029 nehrozí

Veronika Salayová

Najobávanejší asteroid Aphopis, ktorému astronómovia donedávna dávali malú šancu na kolíziu so Zemou, tesne preletí okolo našej planéty. Dokonca tento prelet budeme môcť vidieť na vlastné oči.

Asteroid Apophis bol objavený v roku 2004 a odvtedy ju astronómovia pozorne sledujú. NASA zaradila tento asteroid do kategórie potenciálne nebezpečných.

Prvé odhady hovorili, že existuje asi 2-percentná pravdepodobnosť, že tento 340-metrový asteroid zasiahne Zem. Toto však už nie je pravda. Vedci opakovane vypočítali dráhu tohto asteroidu a všetky výpočty sa zhodujú v tom, že kolízia so Zemou je vylúčená a neexistuje žiadna šanca na kolíziu, tvrdia zhodne astronómovia z NASA.

Výpočty NASA sa zhodujú, že prelet asteroidu bude bezpečný

Podľa najnovších meraní asteroid minie našu Zem naozaj tesne, a to o 32-tisíc kilometrov, čo je veľmi malá vzdialenosť v astronomickom meradle. K tomuto blízkemu preletu by malo dôjsť 13. apríla 2029.

Obávaný Aphopis bude v tento deň dokonca bližšie ako niektoré satelity a mal by byť viditeľný na niekoľko hodín z východnej pologule aj voľným okom bez pomoci ďalekohľadu. Tí, ktorí majú horší zrak si môžu pre zreteľnejší obraz zadovážiť malý ďalekohľad.

Asteroid sa objaví ako bod odrazeného slnečného svetla na nočnej oblohe nad Afrikou a Európou. Prelet Apophisu je prvým takýmto stretnutím, ktoré bolo vopred predpovedané v modernej astronómii.

Apophis je pomenovaný po démonskom hadovi v staroegyptskej mytológii. Pomenovali to takto ešte v čase, keď predstavoval hrozbu pre Zem. Ide o podlhovastý kamenný asteroid v tvare arašidu, o ktorom sa predpokladá, že pozostáva prevažne z kremičitanových materiálov spolu so železom a niklom.

Čo ak by asteroid narazil do Zeme?

Je pochopiteľné, že mnoho ľudí má obavy pred týmto preletom. Vedci a astronómovia sa však zhodujú v tom, že prelet bude pre ľudstvo bezpečný. Hypoteticky by náraz tohto asteroidu nespôsobil zánik Zeme, ale došlo by k devastácii na veľkom území.

Asteroid veľkosti Apophis by potenciálne mohol zdevastovať veľké mesto alebo región, prípadne dopad na oceán by rozpútal obrovskú vlnu tsunami, čo by predstavovalo hrozbu pre pobrežné oblasti a ostrovy.

Predpoveď počasia