V uplynulých dňoch sa nad Európou objavuje smog. Najhoršia situácia je paradoxne v oblastiach, kde je silne rozvinutý priemysel a naopak, málo rozvinutá elektromobilita.
Jesenné počasie prináša každoročne inverzné počasie. Toto vysokotlakové počasie síce prináša stabilné počasie, ale zároveň prispieva ku tvorbe smogu.
Príčinou je dominantná výš, ktorá bráni cirkulácii vzduchu, čo postupne vedie k nahromadeniu znečisťujúcich látok v ovzduší a ku smogu.
Na smogu sa podieľa niekoľko faktorov a okrem iného aj orografia.
Aktuálna mapa znečisťujúcich látok programu Copernicus ukazuje, že pomerne veľa prachových častí je najmä na západe Nemecka a v oblasti Beneluxu.
Príčinou v týchto oblastiach je rozvinutý priemysel a na západe Nemecka aj uhoľné elektrárne. Vplyvom prevládajúceho severovýchodného vetra sa tieto prachové častice dostávajú and východné Francúzsko a nad Benelux.
Jednoznačne najhoršia situácia je však na severe Talianska, v oblasti Pádskej nížiny.
Tu je totiž rozvinutý priemysel a súčasne hustá automobilová a kamiónová doprava. V tejto oblasti je zároveň aj najmenej rozvinutá elektromobilita. Iné výskumy preukázali, že vyšší podiel elektromobility znižuje koncentrácie prachových častíc a Talianska v elektromobilite výrazne zaostáva.
Svoje však zohráva aj orografia Pádskej nížiny. Jej uzavretý tvar doliny efekt len zosilňujú.
Situácia by sa mala v nadchádzajúcich dňoch len zhoršovať a postupne bude smogu nad Európou viac. Ovzdušie sa začne zhoršovať v Poľsku, kde je vysoký podiel uhoľných elektrárni a na juhu Poľska aj množstvo domácností, ktoré vykurujú tuhým palivom.