S príchodom septembra a jesene sa budeme častejšie budiť do chladnejších rán. Tie budú priať hmlám a oparom.
Na Slovensku síce máme zatiaľ na začiatku meteorologickej jesene vskutku teplé a príjemné počasie, v okolí riek sa však už začína objavovať typický jesenný fenomén - hmly.
Nádherné fotografie rannej hmly v okolí rieky Ipeľ nám poslala naša čitateľka z Veľkej nad Ipľom. Pozrieť si ich môžete v galérii na konci článku. My si však v tomto článku povieme ako hmla vzniká a kvôli čomu môže byť aj nebezpečná.
Hmla vzniká vtedy, ak teplota vzduchu v ranných, ale aj nočných hodinách poklesne pod rosný bod. Najčastejšie tak je ak je len malá oblačnosť alebo úplne jasno a teploty tak môžu pokojne klesnúť aj na jednociferné číslo.
Ak poklesne teplota pod spomínaný rosný bod, začínajú sa tvoriť z vodnej pary malé kvapôčky vody. Ak je viditeľnosť viac ako 1 kilometer, hovoríme o opare a ak je viditeľnosť menšia, vzniká už hmla.
Na fotografiách, ako máme aj v galérii, vyzerá hmla naozaj čarovne, no má aj svoju negatívnu stránku a to hlavne pre vodičov. Mnohí vodiči hmlu podceňujú, nepoužívajú správne osvetlenie či neprispôsobujú jazdu vonkajším podmienkam. Takmer polovica nehôd na cestách v tomto období vzniká práve počas jesenných hmiel.
Najzákernejšie sú práve októbrové a novembrové hmly, ktoré sú častokrát aj celodenné. Vlhkosť vo vzduchu tak vytvára tenký vodný film aj na vozovke, ktorý býva zvyčajne veľmi šmykľavý ak sa zmieša s prachom a inými čiastočkami.
Ak idete v aute rýchlosťou viac ako 100 km/h brzdná dráha počas hmly, ktorá okrem skutočnej brzdnej dráhy zahŕňa aj reakčný čas vodiča, je až 100 m. Preto zapnite hmlovky aj v miernej hmle a upravte rýchlosť vozidla podľa aktuálnej viditeľnosti. Je dôležité nielen vidieť, ale aj byť videný.
A teraz už spomínané fotografie.