Vedci za rok 2022 objavili takmer 150 nových živočíchov, rastlín a húb. Ktoré sú to?

Veronika Salayová

Americkí vedci objavili v priebehu roka 2022 takmer 150 nových druhov zvierat, rastlín a húb. Nové nepoznané druhy boli objavené na šiestich kontinentoch a v troch oceánoch.

Vedci Kalifornskej akadémie vied a ich medzinárodní spolupracovníci po celom svete objavili za rok 2022 spolu až 146 nových druhov zvierat, rastlín a húb.

Novoobjavené živočích a rastliny boli nájdené po celom svete, napríklad v Kalifornii, v austrálskom štáte Queensland, v Brazílii či na koralových útesoch na Maldivách. Vedci objavili doteraz nepoznané druhy na šiestich kontinentoch a v troch oceánoch.

Medzi novými druhmi bolo 44 jašteríc, 30 mravcov, 26 húb, 14 kvitnúcich rastlín, 13 morských hviezd, 7 rýb, 4 žraloky, 3 mory, 2 pavúky, 2 škorpióny a 1 ropucha.

Mnohé druhy sú späté s konkrétnym miestom

Mnohé z týchto živočíchov sa nachádzajú iba na jedinom, úzko špecifickom mieste na Zemi. Napríklad novoobjavený škorpión, Paruroctonus conclusus, žije na úzkom, asi kilometrovom páse pôdy.

Napríklad vedci Almeda a Pacifico našli 13 nových druhov kvetov, keď skúmali časti ekosystému, ktoré botanici nikdy predtým nepreskúmali, a to na izolovaných vrcholkoch brazílskych pohorí.

Našli tu 13 rastlín, ktoré žijú vo veľmi špecifických podmienkach a môžu zmiznúť v dôsledku environmentálnych zmien spôsobených klimatickou krízou, uviedli vedci.

Jednou zo siedmich novoobjavených rýb tento rok je napríklad dúhovo sfarbená ryba, známa pod vedeckým názvom Cirhilabrus finifenmaa, ktorú našli v jedinej lokalite na Zemi v hĺbkach 70 metrov pod hladinou oceánu pri Maldivách.

Tieto novoobjavené druhy, pričom mnohé z nich sú úzko spätá s jedinou lokalitou vhodnou pre ich život, nabádajú k ešte väčšej ochrane živočíchov rastlín na Zemi.

Predpoveď počasia