Veľmi ambiciózny projekt predstavil americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) v spolupráci so spoločnosťou Boeing. Majú v pláne odštartovať vývoj experimentálneho lietadla, ktoré by viedlo k ekologickejším komerčným letom.
Pokiaľ všetko pôjde dobre, nová technológia by mohla začať fungovať v úzkotrupých lietadlách ku koncu súčasnej dekády.
„Cieľom našej spolupráce je dosiahnuť väčšiu úsporu palív,“ zdôraznil Šéf NASA Bill Nelson pre CNN. „Bude to prínosom pre životné prostredie, letecký komerčný priemysel a cestujúcich po celom svete. V prípade, že budeme úspešní, tieto technológie budú v lietadlách, ktoré sa vznesú k nebesiam už v roku 2030,“ dodal.
K prvému skúšobnému letu experimentálneho lietadla by malo dôjsť v roku 2028. Autori by chceli vybaviť novou technológiou až polovicu úzkotrupých lietadiel určených na krátke a stredne dlhé vzdialenosti. Ide o typ, ktorý aerolinky najčastejšie využívajú a ktorý má na svedomí takmer polovicu všetkých leteckých emisií.
Nové technológie na zníženie spotreby paliva by tak mohli podporiť cieľ Bidenovej administratívy na výrazné zníženie uhlíkových emisií do roku 2050. Medzi rokmi 2035 až 2050 plánuje Boeing zaradiť do prevádzky až 40 tisíc týchto lietadiel.
NASA s Boeingom si sľubujú znížiť spotrebu paliva a emisie až o 30 percent v porovnaní so súčasnosťou. Dosiahnuť to chcú pomocou technológie špeciálne vystužených transsonických krídiel.
Tie majú byť stabilizované diagonálnymi vzperami, ktoré krídlo spájajú s lietadlom. Vzhľadom na to, že táto konštrukcia vytvára znateľne menší odpor, lietadlo spaľuje menej paliva.
Bob Pearce, ktorý má projekt na starosti, však upozorňuje, že ide zatiaľ o experimentálne lietadlo. „Nejde o komerčný vývoj lietadla, ktoré by malo už dnes prepravovať cestujúcich. Dôvod, prečo na tomto prototype pracujeme, je snaha posúvať technológie stále ďalej.“
Národný úrad pre letectvo a vesmír NASA chce investovať do projektu 425 miliónov dolárov. Boeing so svojimi partnermi vyčlení ďalších 725 miliónov dolárov.
„NASA je tu od začiatku s vami zakaždým, keď sadnete do lietadla. Vždy sme šli ďalej ako konkurencia, rýchlosť ani výška pre nás neboli prekážkou. Urobili sme letectvo udržateľnejším a spoľahlivejším. Je to skrátka v našej DNA,“ zdôraznil šéf úradu Bill Nelson.